fredag 4. februar 2011

T-62 dager til Longyear

Da merker jeg at det begynner å nærme seg til årets Svalbardtur.
7 April setter jeg meg på flyet for 4 dager på 78 grader nord.
Denne bloggen ble jo i grove trekk opprettet for å dokumentere svalbardturen jeg skulle på i 2009. Dessverre ble jeg så betatt av naturen, byen og miljøet i Longyearbyen at jeg ikke klarte å blogge så mye. Jeg presenterer gjerne bevis A og B her i bildeformat.
IMAG0112

IMAG0112


Denne gangen håper jeg klare å blogge litt mens jeg er der oppe. Og jeg er temmelig sikker på jeg skal klare det også :D

Nå som det begynner å nærme seg avreise (er jo bare 2 mnd til nå), så begynner pakklista å bli klar. Av de viktigste tingene er følgende:
- sol-/kulde-/hudkrem - for beskyttelse mot sol og kulde. Kan kjøpes på Svalbard.
- heldekkende ansiktsmaske. Kan kjøpes på Svalbard.
- ski-, og solbriller - skibriller kan leies på Svalbard. Jeg anbefaler at dere tar med egne!
- skivotter/votter/skjerf.
- høreselvern (Forsvarets "gule knotter i øre/sov i ro") med hjelm fungerer meget bra! - vi skal sitte på bråkete scooter i flere timer per dag.
– minimum to sett ullundertøy, superundertøy etc
- fleece/ullgensere etc
- flere par ullsokker
- vintersko/boots
- skidress - for skikjøring i bakker - gore tex ol - skal nyttes under scooterdress om det blir veldig kaldt.
- liten ryggsekk - som skal nyttes under scooterkjøring.
- stor termos, bestikk og kopp - skal nyttes ifm drikke og "kompakt turmat".
- "kompakt turmat" (lunsj) for tre dager - ala stridsrasjon i Forsvaret eller Drytech-mat (se http://www.drytech.no/index.php?&ID=35). Varmt vann fra termos over i kompakt pakke => spis og vær glad!
- fritidsklær for vinter - husk vi skal på bar, restauranter ol.
- toalettsaker - med shampo og såpe - vi skal bo minimalistisk.
- foto-/videoutstyr – det er viktig!

I tillegg til dette kommer ting som pc, ladere, kikkert, solbriller og annet man trenger for å leve urbant i en av verdens siste villmarker :D

Jeg kommer tilbake med mer når det begynner å nærme seg, så det er bare å holde seg oppdatert her på bloggen.

Ingen kommentarer: