lørdag 4. juni 2011

Test av to trackingapplikasjoner

Siden jeg er mye ute og farter i skog og sjø så bruker jeg GPS tracking programmer på telefonen min en del. Jeg har testet 2 forskjellige programmer som er ganske like.
Jeg har siden jeg fikk meg en android telefon for et par år siden benyttet et program som heter sportypal for logging av turer. Dette fungerer for såvidt greit, men jeg har følt noen mangler med det i det siste. Det har fått meg til å teste et annet program, Endomondo, som er det jeg benytter pr i dag. Selv om jeg benytter endomondo i dag betyr ikke dette at det er det programmet som er best på alt.
Jeg skal her prøve å oppsummere programmene og framheve forskjellene på de. Jeg har kun testet gratis applikasjonene da disse er det mest aktuelle for de fleste.

Sportypal

Støttede apparater OS:
Android, Apple Iphone, Windows mobile, Nokia, Sony Ericsson, Blackberry, og mange flere... Se full liste her

GPX filer:
I sportypal kan du laste opp egne GPX filer (standard for GPS lagring) og samle de sammen med de treningsturene som man allerede har logget med mobilen.

Brukergrensesnitt:

Brukergrensesnittet i Sportypal appen er relativt enkelt. Men når man skal starte en trening så kan "hjulet" med aktiviteter være litt knotete å navigere. De fleste treningsformer finnes, under valget annet, men av en eller annen grunn finnes ikke Kajakking. En voice2text modul sørger for at du får opplest hvor langt du har bevegd deg og hvor lenge.
På websiden er det rolige farger, og ikke noe reklame (selv om du bruker gratis appen). Man merker ikke noe til venner man har lagt til og om du ikke ønsker å bli "plaget" av alle andres treninger så kan dette være like greit.

Kcal logging:
Når man løper eller går så teller denne relativt riktig. Men med en gang man hopper på sykkelen så er den helt ute av kurs. Når jeg sammenligner med polar pulsklokken min så er det bare halvparten så mange Kcals på sportypal som jeg har på klokka. Noen programmer mangler Kcal telling (f.eks roing og langrenn).

Community:
Sportypal har et community, men man blir lite eksponert for dette.
Venner man legger til vises ikke i noen form for feed på websiden når man logger inn og man føler seg litt alene når man er innlogget. For noen er dette perfekt, da man ofte trener for seg og ikke for alle andre.

Puls:
Sportypal støtter bluetooth pulsbelter, men man må ha en "Heart Rate Addon" til €4,99 noe som trekker litt ned. Man får da support for:
- Zephyr HxM
- Polar WearLink®+ transmitter with Bluetooth®

Negative sider:
- Pulsbelte addon koster penger.
- Jeg har opplevd en del problemer med GPS'en sammen med sportypal. Av og til glemmer den å logge punkter og resultatet blir at den bare slenger ut noen punkter på kartet. Dette har medført at jeg har fått logget 267 kmt på sykkel. Dette er et problem jeg har hørt andre også ha. Bortsett fra dette er det ingen store problemer med Sportypal.

Endomondo

Støttede apparater:
Blackberry, Iphone, HTC (android), Nokia, og en del flere..
Se fullstendig liste her.
Det er ikke like mange som Sportypal, men fortsatt så det dekker de vanligste merkene.

Brukergrensesnitt:

Telefon appen er veldig oversiktelig, og de har klart å få inn mye info på skjermen Noe man kan se her. Akkurat som Sportypal er det en Voice2text funksjon som leser opp distanse og fart for deg mens du trener. Dette kan slås av, men personlig liker jeg det.
Web siden er veldig anneledes fra sportypal. Siden oppleves mye friskere, og når man har litt venner lagt til blir det liv i feeden også. Du kan se events som er lagt inn av andre i f.eks Norge, eller selv legge til events i kalenderen. Det er mange sykkelritt og terrengløp i denne kalenderen allerede, så det er mye å velge i.
På forsiden er det en del fun facts og statistikk på hvor mye du har trent og rekordene dine. Jeg opplever at det er en del reklame for konkurranser og events på sidene.

Kcal Logging:
Denne er ikke testet veldig grundig, men jeg ser at Endomondo rapporterer at jeg har forbrent mer enn Sportypal, og jeg erfarer at Sportypal ofte er litt beskjeden på Kcal gjettingen sin.

Community:
Endomondo gir deg følelsen av at du er med i et community. Med en gang man har lagt til et par venner som trener regelmessig med Endomondo, så begynner feeden på startsiden å fylle seg opp med treningsturer. Du får også tips om venner fra Facebook som bruker Endomondo, og slik finner du fort venner som bruker Endomondo.

Puls:
Endomondo støtter bluetooth pulsbelter (f.eks fra polar), og integrerer dette med de andre dataene som telefonen logger. Jeg har ikke testet dette da mitt pulsbelte ikke er et BT belte. Dette krever ikke noe oppgradering av software på telefon.

Negative sider:
Jeg har ikke i skrivende stund kommet over noen utpreget negativ side med Endomondo, men om andre har funnet noe så er det fint om dere hyler ut da jeg gjerne oppdaterer denne bloggposten.


Oppsummering
Begge applikasjonene er av høy kvalitet. I og med at de er gratis er det begrenset hva man kan forvente av applikasjonen, men begge leverer som forventet i denne prisklassen.
- Endomondo er en mer sosial plass enn Sportypal, men om man ikke ønsker å være sosial så er dette kanskje like greit.
- Sportypal har støtte for å hente ut GPX filene, noe som er kult om man vil importere turene inn i Google Earth eller andre applikasjoner.

Til slutt; det finnes en del betal alternativer i form av apps og gadgets, men siden jeg nå har en GPS i telefonen min så burde jeg ikke trenge en gadget for turer som er mindre enn 8 timer. På lengre turer ser jeg for meg at andre former for logging er bedre, uten at jeg skal forskuttere noe her.

Ingen kommentarer: