torsdag 2. juni 2011

Kajakk i Toppdalselva

I dag ble det enda en kajakktur. Denne gangen opp Toppdalselva. Jeg har lenge hatt lyst til å padle opp til første fossen, men har aldri tatt meg bryet med å gjøre det, men i dag fikk jeg fingeren ut.

Jeg og broderen slengte kajakkene på taket av bilen og trillet ned til sjøen ved justvik hvor vi sjøsatte kajakkene og startet turen mot utløpet av elva ved Hammresanden. Her møtte vi "Oliver Hansen" som hadde kjørt til Hammresanden med bilen. Herfra ble han med oss oppover.

Vi oppover elven fra Hammresanden alle tre. Det var en del vind både når vi krysset Toppdalsfjorden og når vi fortsatte opp elven, men litt lengre opp kom vi i le mesteparten av tiden. Vi så flere ganger fisk som vakte rundt kajakkene og jo lengre opp vi kom, jo større virket fiskene.

Når vi hadde passert Tveit Kirke fikk broderen vondt i skuldrene og valgte å padle rolig ned igjen mens jeg og "Oliver Hansen" padlet videre opp til fossen. Vi merket at strømmen ble stadig sterkere jo nærmere fossen vi kom, og spesiellt den siste km var strømmen betydelig. Oppe ved fossen lekte vi oss litt i strømmen mens vi tok litt bilder. En fisker som stod på motsatt side av elva virket ikke som at han var imponert over oss der han stod og ventet på laksen.

Turen ned elva var ganske mye lettere enn oppoverturen og vi holdt nesten dobbelt så høy fart ned elva enn det vi holdt på tur opp. Ca 2 km før vi var tilbake på Hammresanden kunne vi merke motstrømmen av sjøen som presset oppover elven. På stranden lå broderen og ventet på oss og vi fikk beskjed om at han ikke hadde tenkt å padle tilbake til Jutvik sammen med meg. Heldig vis hadde "Oliver Hansen" plass til kajakken på taket av bilen så kabalen vår gikk opp sånn sett.

Jeg satte nesa hjemmeover alene. Jeg føler jeg ofte padler hjem alene for tiden...
Det var fortsatt en del bølger på vei over fjorden, men ca 500 meter fra land så roet det seg. Jeg møtte noen venner i en båt der ute som fisket og de hadde dratt opp over 20 fisk i akseptabel størrelse. Heldigvis for fisken så fisket de kun for kosens skyld så alle ble sluppet løs igjen.

Vel i land kunne jeg konstantere ca 17 km padling, smp slitne skuldre, solbrent nakke og masse fine bilder fra turen. Noen av de kan ses under her.

GPS plot av turen:
Kajakktur i Toppdalselva

Olvier Hansen har blogget litt om turen også. Det kan du lese her:

Nydelige omgivelser!


Gutta i fin flyt:


Sjefen sjøl!


Jeg koser meg i strømmen ved fossen:


Oliver Hansen ved fossen:

Ingen kommentarer: