lørdag 18. juni 2011

Padletur i Sirdalsvannet

I dag er jeg på Sira, hvor jeg er med gjevne mellomrom pga familie. Jeg har ikke testet ut mye av naturen her da det av en eller annen grunn alltid er dårlig vær når vi er her. Men denne gangen var været fint, og siden jeg hadde slengt kajakken på taket før jeg reiste så hadde jeg en gylden mulighet til å få meg en fin tur.

Jeg startet turen ved osen, der hvor sirdalsvannet renner ut i elva som går mot sjøen. Kajakken ble slengt på vann, endomondo ble slått på, jeg kledde på meg vest og solbriller ogsatte meg i kajakken. Sirdalsvannet er langt. Veldig, veldig langt. Og det er omkranset av temmelig rette fjellsider, med en og annen gressbakke med en bondegård på. Det var nesten helt vindstille, og vannet lå helt speilblankt rundt meg, og hadde det ikke vært for 2-3 båter så hadde jeg nesten trodd jeg var i villmarka. Jeg padlet ca 7 km innover til jeg kunne se en grotte høyt oppe i fjellet som heter kapellet. Her har det i følge innføtte vært utført prekener og gudstjenester tidligere. På returen tok jeg en del bilder og jeg fant meg en liten foss jeg padlet helt inn til og filmet litt. Det var lite dyr å se, men jeg så tydelige spor av bever og fulgelivet var rikt rundt vannet. Jeg legger ut et par bilder under, og kanskje kommer det en video i løpet av et par dager.

Speilblankt på vannet


Kapellet


En liten foss

Ingen kommentarer: