tirsdag 7. juni 2011

Valg av sko

Sko er viktig!
Og alle som har føtter har et eller annet forhold til sko.
Noen bruker masse penger på fine sko til ymse anledninger, mens andre går i de samme utslitte skoene i lange perioder.

Jeg har personlig erfart at ikke alle sko passer til alle føtter, og har i store perioder av livet mitt hatt mye vondt i ankler og knær. Dette har medført at det ikke har vært spesielt gøy med gym eller andre aktiviteter som innebærer løping osv.

For noen år siden ble jeg diagnosert til å være plattfot av en vikarlege. Løsningen mente hun var innleggsåler. Og etter en tur til Ortopediservice, noen ukers venting fikk jeg utdelt et par såler (de var ikke gratis om noen skulle tro det). 3-4 uker senere var jeg ute i skogen og løp for første gang og denne gangen uten smerter. Det var her det gikk et lite lys opp for meg.

Jeg hadde fra før av innleggsåler i slalombootsene mine. Disse var ikke formstøpte, men ferdigsåler av typen Superfeet. Dette var noe en lur svenske på Hovden fikk meg til å prøve og jeg er, som han lovet, skjeldent sliten under beina etter en dag i bakken etter jeg begynte med de sålene.

Mitt tips til andre er at om det er vondt å gå av en eller annen grunn så er det kanskje på grunn av feil såle / oppbygning av skoene. Jeg har brukt innleggsåle i følgende typer sko med stort hell:
Tursko
Løpesko
Finsko
hverdagsko
Slalomboots
Langrennsko

I det siste har jeg gått til innkjøp av sko som er beregnet for noen som er plattfot (Overpronert). Og etter få prøveturer så ser det lovende ut, selv uten såler.
Hvis man går på f.eks G-Max eller Löplabbet så vil betjeningen der kunne filme beina dine i en "run in test" og se om skoene du har valgt ut gir deg optimal stabilitet og støtte. Dette er noe alle som løper burde gjøre. I værste konsekvens kan man få gangsår, beinhinnebetennelse eller skader i knær og ankler. Og dette er ikke noe som går over til dagen etter.

Så om du sliter med vonde føtter kan det rett og slett hende at du ikke har rette såler i de, eller at de har feil oppbygning.

Ingen kommentarer: